סירת קטמרן

סירת קטמרן ספורטיבית

סירת קטמרן, בניגוד לסירת מפרשים, או מפרשית – היא סירה עם מנוע. למעשה, שני מנועים. יש שיגדירו זאת כסירה או ספינה שיש לה שני גופי ציפה, אותם חיברו יחדיו. ניתן להניע אותה תוך שימוש במפרשים או במנוע. ניתן לעשות בה שימוש הן עבור תענוגות והן עבור מטרות ספורטיביות.  סירת קטמרן יכולה בהחלט להיות רחבה ואף מרווחת יותר יחסית לסירות אחרות ואף להיות יציבה יותר בעקבות הרכבה.

סירת קטמרן – לקשור עצים על מנת לשוט בים פתוח וסוער (בין יתר מטרות)?
מפרסית – לא הרבה אנשים חשבו על ההיסטוריה של סירת קטמרן, אלא אם כן הם במקרה כן חשבו – אך טיול קצר ברשת יכול לספר לנו כי סירת קטמרן הומצאה בהיסטוריה הוויקיפדית המתועדת בידי קהילת דייגים בדרום הודו עוד במאה החמישית. כאשר מקור המילה היא מהשפה הטמילית – שפה שדוברה בדרום הודו. נדמה שהמילה עצמו היא הרכב מילים המונה שתי מילים בעצמו: מאראם (עץ) ו-קאטה (לקשור). על פי ההיסטוריה הוויקיפדית, מדובר היה בסירה או ספינה, אשר השבטים שחיו באיים, השתמשו בה למטרות ספנות בים הפתוח והסוער, הודות ליציבות הכלי.

מה לגבי הרכבה של סירת קטמרן ספורטיבית?
ציינו בפסקת הפתיחה כי סירת קטמרן יכולה לסייע גם במטרות ספורטיביות. ובכן, בוויקיפדיה אנחנו למדים שיש סירת קטמרן ספורטיבית. הקונספט עצמו מעניין ונדמה שלסירה שכזו יש מספר חלקים עיקריים, דוגמת:

  1. בידונים – כאמור, שני גופי הציפה.
  2. שלדה המחברת בין אותם גופי ציפה.
  3. רשת מגשרת בין בידונים, הנקראת טרמפולינה וביכולתה לאפשר לאנשי הצוות לטייל בין הצדדים.
  4. 2 מפרשים
    1. מפרש אחד, הוא מפרש קטן שניתן לפרוש בקדמת הסירה וייעדו אפשור ביצוע תמרונים ביתר קלות. נקרא מפרש חלוץ.
    2. השני, המפרש הראשי, יהיה נא גדול יותר, ובמרכז הסירה. יהווה הוא לוכד רוח, העיקר בסירה, להנעתה.

2 אנשי צוות להפעלתה?
סירות – השטתה של סירת קטמרן ספורטיבית יכולה להיעשות בידי 2 אנשי צוות. זה המשיט, האחראי על ניווטה ושולט בהיגויה ובמפרש הראשי. וזה אשר אחראי על איזונה, השולט במפרש הקטן – החלוץ.

 

הוסף תגובה