איך מתמודדים עם כעס, תסכול וזעם

איך מתמודדים עם כעס, תסכול וזעם

כעס הוא רגש עוצמתי מאוד, שאם מנוהל לא נכון עלול להוביל להתקלחות ולאיבוד שליטה. לכשעצמו כעס הוא רגש ככל הרגשות. הוא לא בעיה. ההפך. לכעס יש תפקיד חשוב בחיים שלנו – הוא עוזר לנו להגן על עצמנו ולהציב גבולות לסביבה.  מהבחינה הזו לכעס יש תפקיד – להגן עלינו. זעם, לעומת זאת, הוא רגש הרבה יותר עוצמתי, מתפרץ ועלול להוביל לאיבוד שליטה של ממש. 

הבעיה אינה הכעס. הבעיה היא איך מנהלים אותו ואיך מבטאים אותו בצורה בריאה שמכבדת אותנו ואת הסובבים אותנו.  כעס שאינו מנוהל טוב, עלול לגרום לנו להתנהג בצורה שאינה הולמת את האדם שאנחנו רוצים להיות ולהרוס קשרים שחשובים לנו בפן האישי, החברתי והמקצועי. עם כך, השאלה שהיינו רוצים לשאול את עצמנו היא כיצד אנחנו יכולים לשלוט בכעס לפני שהוא ישלוט בנו ומה הדרכים לטיפול בכעסים?

הגורמים לקושי בניהול כעסים

  • התמודדות עם טראומה בילדות או בשלבים מאוחרים יותר.
  • ילדות עם דמויות משמעותיות שאינן מווסתות רגשית. כשלילד אין הורים מווסתים רגשית וכאשר התפרצויות כעס ואלימות הם דברים שבשגרה, הילד עלול להפנים דפוסי התנהגויות אלו. 
  • ילד שלא הוצבו לו גבולות בילדות ושגדל בתחושת זכאות מתמדת מתקשה לקבל מצבים בהם המציאות אינה מסתדרת לפי בקשתו. 
  • הצטברות של מתחים ולחצים שאינם מטופלים ושאינם זוכים למענה, עלול לגרום להצטברות כעסים שלבסוף יתפרצו בצורה לא מכוונת ולא מתוכננת. כשהמערכת הרגשית שלנו מוצפת הרבה יותר קשה לנו לנהל אותה.
  • סיבות פיזיות כמו חוסר איזון הורמונאלי, התמודדות עם כאב פיזי, חוסר בשינה ותזונה לא בריאה עלולים להוביל לעלייה ברמות הכעס ולהתפרצויות זעם.

איך מתמודדים עם כעס ואיך מנהלים אותו באופן נכון?

  • הצעד הראשון – המשימה הראשונה אליה אנחנו חותרים להגיע היא להצליח להנמיך את עוצמת הכעס ולנהל את האירוע בו אנו נמצאים בצורה יעילה ומקדמת. כדי להצליח במשימת ניהול כעסים, אנחנו צריכים להיות מסוגלים לזהות כשאנחנו מתחילים לכעוס. לתפוס את הכעס כשהוא רק מתחיל לבעבע בנו ולטפל באש כשהיא עוד קטנה. דרך טובה לעשות זאת היא לשים לב לחוויה הגופנית שלנו. הגוף מדבר ועלינו להיות קשובים אליו. כפות ידיים קפוצות, לסת נעולה, תחושת לחץ בראש הם חלק מהסימנים שמצביעים לנו שהכעס מתחיל לבעבע ושעלינו להתחיל לטפל בעצמנו לפני שהלהבות יתגברו. מרגע שזיהנו שהכעס מתחיל להתפשט, זו אחריות שלנו לנהל את המצב הרגשי שלנו. לקיחת "פסק זמן" מהאירוע, תרגול טכניקות של נשימה, הרפיה, מיינדפולנס הם דרכים פשוטות בהם אנו יכולים לטפל בכעס ולהנמיך את הלהבות. דרכים נוספות ואקטיביות יותר יכולות להיות יציאה מחוץ למקום האירוע, פעילות ספורטיבית, שיחה עם חברים שעוזרים לנו לראות את התמונה בבהירות ולחזור לעצמנו. כל אחד צריך להכיר את עצמנו ולדעת מהם הדרכים שיעזרו לו בצורה מיטבית ומהירה יחסית לחזור לעצמו ולשיקול הדעת הבריא.

  • הצעד השני – פעמים רבות עבודה במישור ההתנהגותי  בלבד אינה מספיקה כיוון שהכעס ממשיך לבעבע עמוק בפנים. כפי שאמרנו – כעס מעיד שקיים משהו שמטריד אותנו. אנחנו מתוסכלים כי הפרו את הערכים שלנו, פגעו במטרות שלנו או אכזבו אותנו בצורה אחרת. כשאנחנו כועסים אנחנו בעצם מאשימים מישהו אחר לגבי המצב בו אנו נמצאים. 

אם אנחנו לא מתמודדים עם הנושאים שקיימים בתוכנו מתחת לכעס, בסופו של דבר הם יצוצו שוב ועמם יעלה הכעס בשנית ובשלישית. כעס שמבעבע מספיק זמן עתיד להתפרץ – כלפיי עצמנו או כלפיי אחרים. לכן המשימה שלנו היא להקשיב לכעס ולהיות מוכנים לשמוע את מה שהוא מנסה להגיד. 

זה המקום לגייס גישה של סקרנות ולהתחיל לחקור. לרדת מהטייס האוטומטי של הכעס ולאמץ גישה של התבוננות. מה המסר של הכעס? מה הוא אומר לנו? מה היה כל כך חשוב לנו? כאשר אנו חושפים את הסיבות האמיתיות לכעס, אנו יכולים להביא למקום ריפוי.


  • הצעד השלישי – הצעד הבא הוא להביא מזור לגורמים שהובילו לכעס. רק התייחסות לסיבות העמוקות שהובילו להתלקחות הכעס היא זו שתוביל לשינוי עמוק וארוך טווח. זה המקום לקחת אחריות מלאה על חיים שלנו ולפעול באופן אקטיבי לפתרון הגורמים לכעס. המשמעות של לקיחת אחריות היא לא לזרוק את הסיבות לכעס על אחרים אלא להבין שהכדור במגרש שלנו ואנחנו אלו שנעשה את השינוי. המשמעות של לקיחת אחריות אינה שצריכים לעשות את הדברים לבד. להתייעץ עם חברים חכמים, כאלו שידעו כיצד להרגיע את הרוחות ולמצוא פתרונות בריאים היא דבר נהדר שיכול להשיב אותנו למסלול הרבה יותר מהר. 

מתמודדים עם כעסים – מתי לפנות לעזרה מקצועית?

אם מרגישים שהכעס יצא מכלל שליטה, אם מתנהגים בצורה שאינה מתאימה לערכים ולמטרות שלנו ואם תחושות של חרטה ובושה נוכחות תדיר בחיינו – אין טעם לסבול לחינם. כעס לא מטופל עלול להוביל להתנהגויות מסוכנות ממש לעצמנו ולסביבה. בכל מקרה של פגיעה באיכות החיים, במצב הנפשי ובטח ובטח אם קיימת התנהגות שמסכנת אותנו או את הסביבה רצוי מאוד לפנות לאיש מקצוע דוגמת פסיכולוג או עובד סוציאלי. חבל על כל דקה של סבל מיותר.

על הכותבת: ד"ר ענבר כהן, דוקטור לעבודה סוציאלית, בעלת קליניקה פרטית לליווי אנשים תהליכי שינוי ובהתמודדות עם משברי החיים. המפגשים מתקיימים בקליניקה שנמצאת במרכז הארץ או באונליין. לקבלת פרטים ותיאום פגישה צלצלו לטלפון מספר: 052-6909091 או בקרו באתר האינטרנט שלנו בכתובת: www.inbarcohen.com.